Wednesday, June 8, 2011

**PAKCIK A** YANG SANGAT BANGGA DIRI... RIAK !!!!!!!!!!!!

Salam...

Hari ni saja nak berkongsi cerita ngan korang...

Cite dia camni... *si pakcik A* ni..baru balik dari buat Umrah di tanah suci... kali yang ke berapa xtau la kan... x silap saya kali ke-6 kot..tapi haji baru sekali... yang lain2 tu Umrah...

Dia ade panggil abah saya dtg umah dia.. kononnya nak jamu air zamzam kat abah saya... abah saya pon pi la...bukan senang kan nak minum air zamzam...lagipon dijemput..

Sambil2 dijamu abah saye minum air zamzam.. dok cite la pengalaman dia kat tanah suci... abah saya pon dengar jer la... sambil2 tu abah kagum dengan pengalaman dia kat sana...Alhamdulillah...

Sedang abah saye dok minum air zamzam..dia keluaq cite lain plak... bunyinya camni... "aku ni dalam dah pencen, dah 6 kali pi mekah... kalah org yang keja berpuluh2 tahun..sekali pon belom pi lagi..." abah saya balas... Alhamdulillah.. rezeki hang... syukur lah... pastu, dis sambung lagi... "aku ni dok saja..goyang kaki.. anak2 mai hantaq duit aku wat belanja pi mekah"...kononnya nak bagitau..anak2 dia ni bagoih....

Pastu, masa nak balik.. dia cakap kat abah saya.. xdapat nak bagi apa la kat hang... barang2 semua dah bagi sorang sikit kat adik beradik.. abah saya pon cakap xpe... dijemput mai minum air zamzam ngan kacang2 tu pon dah cukup... pastu, abah dah jalan balik.. di tahan abah saya.. & kasi kopiah satu... abah saya pon ambik jer....& cakap terima kasih...

Abah saya balik umah cite la kat saya ngan mak... saya tanya kat abah... abah terasa kan apa yang *pakcik A* tu cakap !!! abah diam jer....tapi saya tau, dalam hati abah..dia agak terasa hati dengan apa yang *pakcik A* tu cakap... sebab hajat dia nak pi ke tanah suci lom sampai... tapi,abah saya cakap.. ilmu didada belom cukup... kalau nak pi sana..bukan boleh pi saja... ilmu kena cukup... pakai pi xdak ilmu sia-sia ja la... betol tak?

Kami ni bukan lah dari keluarga yang banyak duit..sampai berkepuk2...sampai xtau nak wat apa dengan duit tu... kami dari keluarga yang sederhana.... cukup2 makan org cakap... tapi, kalau ade rezeki tu x kemana...

Kalaulah saya punya wang berjuta2... saya nak tunaikan impian abah nak ke tanah suci Mekkah... tu hajat saya... tapi, ingat duit berjuta2 tu leh turun dari langit camtu jer ka? kena usaha la tol tak??

Buat abah... pedulikan dengan pakcik A yang suka bermegah2 tu... pi la berapa kali pon x kisah... yang kite mau sebenaqnya adalah HAJI YANG MABRUR... kalau banyak kali pi HAJI TAK MABRUR sia-sia ja kan !!!


Noted : Abah cakap... awat gatai dahi bila pakai kopiah yang *pakcik A* tu bagi... saya jawab...dia bagi tak ikhlas la tu...huh !!!





11 comments:

  1. hahahha Pak cik A sama la mulut dengan kak bedah...cuma kak bedah x besa p mekah...hehehhe
    anyway nice...ramai sunggoh org yang
    "Humble dalam riak"

    ReplyDelete
  2. "yang kite mau sebenaqnya adalah HAJI YANG MABRUR... kalau banyak kali pi HAJI TAK MABRUR sia-sia ja kan !!!"

    patutnya cenggini:
    "yang kite mau sebenaqnya adalah HAJI YANG MABRUR... bukan HAJI TAKBUR"

    ReplyDelete
  3. macam akak ckp kat dlm FB...tak yah riak la...kalau kita ni mampu ada duit dah lama pergi kesana...belum rezeki lagi...boleh kawan ngan makcik J la

    ReplyDelete
  4. betul2...nk g mekah ni pun kena dgn hati yg ikhlas...kalau mcm pakcik A tu bukan nk kata apa la...dri cara dia ckp pun kite tau dah cuma doakan yg bebaik je utk dia...ckp kat abh shu...insyaAllah ade rezki dia nanti.cepat ngan lambat je... :)

    ReplyDelete
  5. tu semua bahagian masing2..jangan risau..akan sampai mase nyer nanti..Allah akan permudahkan..amiinn...:)

    ReplyDelete
  6. hermm semua tuu bhg masing2 dik .. insyaallah ada rejeki kita x kan kemana :))

    ReplyDelete
  7. masyaallah.. 6 kali pegi haji pun boleh cakap camtu.. adehhh..

    insyaallah, ada rezki blh la abah pegi ek.. kalo blh sbg seorng anak, ejulz nak tlg la bapak ejulz nak pegi haji ni.. tp kami pun bkn dari keluarga berada.. :(

    ReplyDelete
  8. sia2 jek ke mekah kalau camgitu... pergilah berapa kali pun.. tiada gunanyer kalau tak menjaga perilaku & tutur kata..

    akak ade gak experienced ngan org2 camgini... and bleh amik iktibar.. semoga kite tak tergolong dlm org2 camgini.. nauzubillah..

    ReplyDelete
  9. pergi haji sampai 6 kali..tp tiada perubahan dlm peribadi...adalah sesuatu yg sgt mendukacitakan.....fikir2kanlah apa yg tak kena...

    ReplyDelete
  10. nampak sangat dia macam tak ikhlas..

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers