Saturday, February 11, 2012

DAPUR SHU SHINJU ~ Seri Muka..

Tiba-tiba hati ni teringin nak makan Seri Muka..ntah kenapa... cam org petnen plak kan..hihihi... tp, taknak yang beli..nak buat sendiri...makanya harus jalankan misi...

Saya tau mesti ramai yang pandai buat kuih tradisi ni kan... saya nak share resepi ni pon untuk kemudahan saya nanti..mana tau esok2 teringin lagi nak buat..leh refer kat sini....

Ni resepi dari mak kite tau...

BAHAN-BAHAN:-

Untuk lapisan Atas :

4 Biji Telur
150gram Gula
450ml Santan Pekat + setengah sudu kecil garam
10helai Daun Pandan (blend & ambil airnya)
120gram Tepung Gandum
2sudu besar Tepung Jagung

Untuk Lapisan bawah :

500gram Beras Pulut
1 sudu kecil gram
400 ml santan cair (tapi, kalau banyakkan santan po xpe.. lagi sedap..lemak je rasa..)
2 sudu kecil minyak

CARA-CARA :

Lapisan Bawah
  • Petama sekali, sediakan periuk kukus & kukus air sampai mendidih.
  • Rendam beras pulut dalam 2jam.. tapi, kalau nak rendam setengah jam pon ok dah... kalau rendam 2 jam pulut nanti lembut elok jer...
  • lepas tu basuh beras & toskan. 
  • satukan semua bahan lapisan bawah & gaul-gaul skit. 
  • Kukus bahan dalam periuk yang telah mendidih selama 20minit.
  • Keluarkan pulut dari periuk & tekan-tekan sampai pulut tu padat.

Lapisan Atas

  • Pukul gula & telur sampai kembang. Saya pukul guna wisk jer.. tak pakai mesin pon.
  • Masukkan santan yang telah dilarutkan dengan garam, diikuti dengan air pandan & kacau sebati. 
  • Masukkan tepung sedikit demi sedikit  & kacau lagi supaya tepung tadi x berketol. (tepung kena ayak dulu yer..)
  • Masukkan tepung jagung. 
  • Sebelum dituang adunan keatas lapisan pulut tu..tapis dulu yer..untuk mendapat tekstur yang terbaik...(cewaaahhh).
  • Setelah itu, kukus adunan selama 45minit dengan api yang sederhana.
  • Adalah lebih afdhal, tunggu sampai sejuk kuih tu baru potong..barula nampak cantik gitu....

     sengaja saya buat lapisan atas tu tebal skit..baru best...selalu beli lapisan atas tu mesti nipis... x feel makan kan....:)
 
      buat 1 pelengat..pastu bedak2 sorang skit... kalau kami jer makan xkan habis..sebab 2 orang jer kat umah..abah still kat kuantan lagi... xmau balik lagi ka abah oiiiii....???
    En. Raksasa VS En. Otomen... Sudah Baca Harap Komen !!! :D

    6 comments:

    1. wah shu..semakin berkembang bakat :) ble akak cuba nanti...

      ReplyDelete
    2. wah ank dare ni wat kuih la...lamenye tak makan..yg beli kt kedai slalu indah rupe je..

      ReplyDelete
    3. teringin pulak nk mkn kuih nieee..
      rajin shu

      ReplyDelete
    4. wa..ni peberet en. suami ni..dari haritu kata nak buat, tak terbuat lagi..kikiki..

      ReplyDelete
    5. sok BEDAY bebudak dua org ni..leh tempah ngan acu jaa........

      HOMEMADE KEK N PULUT SERI MUKA

      ReplyDelete

    Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    ♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

    ♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

    Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers