Tuesday, December 4, 2012

Wedding Preparation ~ Ambik Borang Nikah & Buat HIV Test

Salam semua...

Kemarin ai cuti...awal2 pagi pegi pejabat agama ngan encik tunang... ambik borang nikah... before ambik borang diorang ade terangkan sikit..part mana yang wajib isi & apa yang kena bawak masa nak submit borang nanti... (part ni x banyak yg aku nak story..nanti masa gi submit borang aku cerita details lagi ya...)

Lepas settle kat pejabat agama, terus ke klinik Kesihatan Butterworth buat Ujian Saringan HIV plak... isi borang ambik no.giliran siap, so tunggu la giliran dipanggil..lama gak tunggu... masa sampai turn kitaorang, sama2 masuk bilik... sebelum tu doctor ada tanya kat kitaorang..nak tak buat Ujian Darah Talasemia.. kena ambik darah banyak sikit & sakit... ai dengar terus cakap TAKNAK!! doctor tu gelak jer..dia cakap xpe..kitaorang x paksa.. tak wajib pon... en.tunang dia cakap ok jer.. aku ni takuiiittt ok kalau dengar bab2 ambik darah ni...huhu.. then doctor tu cakap its ok kalau xnak... sebab keturunan aku xde yang ade penyakit thalasemia ni..

Sedikit info tentang Penyakit Talasemia.

Talasemia

Umumnya, terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet). Talasemia merujuk kepada sekumpulan penyakit yang melibatkan sel-sel darah merah dan dibawa secara genetik atau bersifat keturunan/diwarisi.
Khususnya, penyakit talasemia ini membabitkan hemoglobin yakni komponen sel darah merah yang berfungsi sebagai pembawa oksigen. Penyakit ini melibatkan bahagian globin (sama ada protein alfa atau beta) dari molekul hemoglobin tersebut.
Jikalau badan kita tidak dapat menghasilkan dengan secukupnya salah satu daripada protein alfa atau beta, sel-sel darah merah kita tidak dapat berfungsi dengan betul lalu mengakibatkannya tidak berkemampuan untuk membawa oksigen yang secukupnya. Dalam penyakit talasemia, pengurangan hemoglobin (akibat daripada pengurangan pembentukan globin yang normal tadi), menyebabkan pengurangan sel-sel darah merah secara umumnya dan ini disebut, anemia.
Umumnya, terdapat dua jenis talasemia iaitu Talasemia Alfa dan Talasemia Beta. Terdapat juga bentuk-bentuk lain talasemia yang disebabkan oleh penggabungan gen-gen talasemia alfa atau beta dengan gen-gen tidak normal seperti E Beta Thalassemia dan Sickle Beta Thalassemia.
 Beta Thalassemia Trait
Apabila seseorang itu tidak menghasilkan protein Beta dengan secukupnya dia dikatakan mempunyai Talasemia Beta.Penyakit ini kerap dijumpai di kalangan penduduk-penduduk yang berketurunan Mediterranean seperti orang Itali dan Greek, Semenanjung Arab, Iran, Afrika, Asia Tenggara serta selatan China.
Gen-gen yang terlibat dalam pembentukan protein Beta ini terletak pada kromosom 11 dan kita mewarisi satu gen daripada setiap ibu bapa kita. Jika kita mewarisi satu gen yang tidak normal (manakala yang satu laginya normal) – satu keadaan yang dikatakan sebagai keadaan heterozigus – kita dikatakan sebagai mempunyai Beta thalassemia trait.
Gen tidak normal ini boleh menyebabkan protein beta tadi wujud dalam kuantiti yang kecil (Beta +) atau tiada langsung (Beta 0). Apa pun, kekurangan protein Beta ini tidak cukup untuk menyebabkan masalah perubatan yang besar.
 Antara ciri-ciri Beta Thalassemia trait:
  • Pembawa (Talesemia trait) selalunya tidak mempunyai simptom (asimptomatik).
Namun demikian, kejadian batu karang jenis bilirubin boleh berlaku di pundi hempedu dan ini mungkin memerlukan pembuangan jika ia menimbulkan masalah. Talasemia trait selalunya dijumpai secara kebetulan apabila seseorang itu menjalani ujian darah.
Bilangan sel-sel darah merah seseorang itu selalunya sama ada normal atau kurang sedikit (anemia) dan saiz sel-sel darah merah ini selalunya dilaporkan sebagai mempunyai saiz yang kecil. Seperti keadaan talassemia lain, pengenalpastian dilakukan dengan menjalankan Haemoglobin Electrophoresis.
  • Kekurangan zat besi boleh memberikan keadaan saiz sel darah merah yang kecil dan talasemia trait ini boleh tersilap diberikan diagnosis sebagai, anemia yang berpunca daripada kekurangan zat besi.
Pemberian zat besi kepada individu yang mempunyai talasemia trait tidak akan menyebabkan saiz (serta kuantiti) sel darah merah itu bertambah. Sebaliknya, ia boleh melibatkan seseorang itu terlebih zat besi. Namun demikian, kekurangan zat besi boleh berlaku dalam kehamilan dan perdarahan.
Dalam konteks ini, seseorang yang mempunyai talasemia trait mungkin memerlukan zat besi. Talasemia trait tidak memerlukan apa-apa rawatan dan ia tidak membawa kepada sebarang kemudaratan. Walau bagaimanapun, kaunseling genetik berkenaan dengan sifat keturunan penyakit ini perlu diberikan.
Disebabkan penyakit ini yang diwarisi melalui cara autosomal resesif (keabnormalan pada kromosom 11), ada kemungkinan besar yang salah seorang dari ibu bapa pembawa turut menjadi pembawa (mempunyai Beta Thalassaemia Trait juga). Adik-beradik juga mungkin turut menjadi pembawa walaupun sebahagian besar dari mereka mempunyai profil hemoglobin yang normal.
Namun demikian, kejadian talasemia ini pernah dilaporkan terjadi secara mutasi spontan iaitu apabila seseorang itu sahaja yang mempunyai talasemia manakala anggota keluarganya yang lain adalah normal.
Sekiranya seseorang itu adalah pembawa Beta Thalassaemia Trait, bolehkah penyakit itu diturunkan kepada generasi akan datang seandainya suami atau isteri adalah normal atau, pembawa?
Jika suami adalah normal, 50 peratus daripada anak mungkin turut menjadi pembawa (Beta Thalassaemia Trait) dan yang lainnya normal. Jika suami atau isteri adalah pembawa, 50 peratus dari anak mungkin menjadi pembawa, 25 peratus normal manakala yang 25 peratus lagi mungkin mempunyai Beta Thalassemia Major.
 Beta Thalassaemia Major
Sementara itu, kalau kedua-dua gen yang diwarisi itu tidak normal (homozigus), kita dikatakan mempunyai Beta Thalassemia Major. Keadaan ini selalunya menyebabkan penurunan sel darah merah yang ketara serta serius dan memerlukan transfusi/pemindahan darah yang kerap.
Seseorang itu akan kelihatan pucat kekuningan dan tulang-tulangnya akan kelihatan tidak normal disebabkan oleh pembentukan sel-sel darah merah yang berlebihan. Transfusi darah yang kerap boleh menyebabkan lebihan zat besi dan menyebabkan kerosakan jantung serta hati. Kerosakan kepada organ-organ endokrin seperti pankreas dan tiroid juga boleh berlaku.
Terapi pengkelatan boleh membantu mengurangkan zat besi yang berlebihan ini dan sekali gus mengurangkan komplikasi kepada organ-organ berkenaan. Pembuangan limpa (splenektomi) dapat membantu mengurangkan kadar transfusi darah. Transplan sum-sum tulang boleh digunakan untuk merawat seseorang yang mempunyai Beta Thalassemia Major.
 Talasemia Alfa
Gen-gen yang bertanggungjawab untuk pembentukan protein alfa terletak pada kromosom 16. Keadaan ini terjadi apabila protein alfa tidak dihasilkan dengan mencukupi akibat proses pemotongan gen. Keadaannya boleh menghasilkan satu spektrum klinikal dari yang tidak serius (pembawa senyap dan Alpha Thalassaemia Trait) kepada keadaan klinikal yang serius seperti penyakit Hemoglobin H dan Alpha Thalassaemia Major (Hydrops Fetalis).

Aku tanya member2 kat facebook..semua suruh aku buat... thanks kawan2..nanti saya buat k... insyaAllah...

Masa nak ambik darah HIV test, tiba2 aku jadi nervous, takut segala... sampai masa nak cucuk tu sampai tutup2 muka la...(hover!!!)..hahaha... padahal sikit jer pon... bukan apa.. sebab mula2 tadi dengar nak ambik darah 1 botol.. kecut la perut aku...hihihii.. mana penah aku ambik darah banyak2 cam gitu...huhu...

Lepas ambik darah kena tunggu kejap..dalam 15min, doktor panggil masuk bilik.. 1st2 doctor tu tanya..bila nak kawen? aik..semacam ja doktor ni... en.tunang jawab la 24jan depan.. dia kata ohh..x lama dah tu.. pastu siap tanya hantaran aku berapa... hooiii..over la plak doktor ni... en.tunang x gitau pon.. tp, doctor ni bagus la.. aku suka..ramah betol..dia siap gtau dia kantoi masa interview dgn tok kadi.. xleh jawab soalan..hahaha..doktor ni baru 2 bulan kawen... siap gtau hantaran bini dia 8888, maskawin 2k..comel la plak aku tgk doctor ni..haha..

Oleh sebab aku suka doktor ni aku ambik gambaq dia curi2...hehehe...



Last dia cakap, ok kamu berdua boleh kawin..ujian Negatif... hahahaha.. TQ doctor....

Settle bab ujian HIV..nanti nak kena hadap tok kadi plak... nervous lg... nak kena interiew plak tu...harap2 dipermudahkan semuanya...huhuhu...

Lepas settle semua.. en.tunang ajak gi Sunway Carnival... nak soping barang hantaran skit... suke!! suke !!!..

Aku dapat set perfume Lancome...En. tunang dapat set wallet/tali pinggang & Jam Tangan..(fuhh dia lg banyak dr aku..mana aci... next month nak merap lg..:p)...horeyyy...hehehe...

Best plak bila sibuk2 wat persiapan kawen ni..rasa mcm x sabaq ja..hehehe...haipp !!!

en.tunang beli gadjet baru..terus ai buat acc. instagram...hoiii...banyak tol en.tunang soping kali ni...huhuhu...jgn lupa follow aku ya.. link kat sebelah nu...


En. Raksasa VS En. Otomen... Sudah Baca Harap Komen !!! :D

13 comments:

  1. wah...gigih shu buat prepareration erk..along nyer majlis x jadi bulan 3, insyaallah bulan 6 sbb mak cik abg x sihat..insyaallah wedding shu along boleh dtg...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeayyyy... suke2... dtg tau along...nanti shu bagi kad..sayang along..:)

      Delete
  2. opssss...itu bkn doktorrrrr cheq...dia medical assistant (MA)di klinik kesihatan butterworth...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..ku pikirkan doctor....hihihi..tapi, bagus tol dia ni.. ni la yang kita cari.. kakitangan kerajaan yang tak menyombong..hihihi...

      Delete
    2. dia memang ramah tamah sungguh...x kira sapa pun dia leh sembang....

      Delete
    3. hahaha..gitu ke.. bagus2..itu yg kita cari..hehehe..

      Delete
  3. woww dh amik hiv test....semakin dekat hariitu..

    shud, knida rs dah durian crepe tuh sedapppp...nak kena p belajaq ngan shud jugak buat kulit dia..... hehehhe bila free

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak nida : yep..dekat dah..debor ni..hehe...
      boleh2.. sabtu ni? petang free kot..

      Delete
  4. waah shuuu..kurang dua bulan lagi...bestnyeeee~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. teha: yeayyy..excited..berdebor pon ada nih..hehe..

      Delete
  5. wahhh syioknyaaa...pasnih study kak yer...belek balik buku free masa kusus nikah tuuu hehhehe
    kak shu syiok x kat sana punya sale??

    ReplyDelete
    Replies
    1. yani: tu la..study2 balik..hehee..

      sales kat parkson sunway not bad..ade yg murah..ade yg mahal.. :)

      Delete
  6. mudanya doktor tuu...br kawen gak ek...aritu tin da wat blood test ngan kompany tin nii...check HIV gakk...tp, memandangkan, kena amik kerajaan so kenala p wat lg sekali...ayooo..abihla darah dlm bdn niii...hahahhaa....

    best tak sales kt parkson...awat tak gurney..tin igt nk p beli gak la..tp kna tggu cik nang blk dulu

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers