Monday, November 15, 2010

Kitaorang Dah Bertunang !!!!!

Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:

"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"

Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.

Kita orang melayu time nak tunang duk bawak rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.

Note From Shu Shinju : So, saye dah bertunang la yer...hihihihi...Fairuz.... sayang nak cincin...;p


11 comments:

  1. so sweet....

    to incik fairuz, cpt2 belikan cincin utk tunang tersayang anda.. :)

    congrats, shu....

    ReplyDelete
  2. jangan tunang lama2..hehehhehe..xsabar nak makan nasi minyak acu dah nie..

    ReplyDelete
  3. yarp tuh sume adat.....hahahha

    wah dh btunang laah ni..napa tak kabarkan awal=awal kalO dak malam tuh nak jaa suh FAIRUZ buat kata sepatah dua untuk tunang tesayang dia nieh....

    JAGA DIRI dan jaga hUBUNGAN ampa dua elOK-eLOk naa..moga bekekalan

    ReplyDelete
  4. Shu Shinju: cpt2 kawen je lah Shu! he3....

    ReplyDelete
  5. encik fairuz..nak cincin gak..plss....

    owhh cmtu ek btunang..maksudnya dah 3 x btunang dah ni..heheh ramainye bekas tunang sy ni...aiyokkk xtau...

    ReplyDelete
  6. hati ang mesti sedang berbunga-bunga kan..hehe.. so kena ucap tahniah la ni sebab dah bertunang =D

    ReplyDelete
  7. Miyoko ~ hahaha...nak pi claim cincin ni...

    kak purple ~ sabaq2... insyaAllah..dah x lama dah..:)

    Suria ~ erk..boleh la kot..hihi..

    ReplyDelete
  8. kak nida ~ hahaha.. nak soh fairuz bagi ucapan mlm tu??? hihihi...dia speechless kot nanti...haha..

    kak Azzey ~ xpe..pelan2.. xkan lari gunung dikejar..hihihi...

    ReplyDelete
  9. Haidi ~ hahaha... motif kamu minta cincin dari fairuz????:p

    ala... sama la kite... huhuhu...

    Tapak Kaki ~ bermcm2 bunga ni ade lam hati...yup..kena ucap tahniah...:)

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers