Tuesday, March 1, 2011

Permasalahan Yang Ingin Dikongsi Bersama...

Salam all,

Hari ni saye nak berkongsi cerita ngan korang pasal  ANAK & MENANTU....

SEBELOM TU NAK MINTA MAAF DARI HUJUNG RAMBUT SAMPAI HUJUNG KAKI BUAT MENANTU2 DILUAR SANA..KOT2 ADA YANG TERASA HATI.... AMPUN & MAAF DIPINTA YER...:)

Saya tak paham betol dengan menantu2 sekarang ni...perasaan hormat terhadap mak mentua dah HILANG... SAYA BERCAKAP DARI APA YANG SAYA LIHAT...susah sgt ke nak hormat pada mak @ bapa mentua...bukan nak suruh belikan cincin emas bertatahkan berlian, keta sport yg beratus2 ribu... cuma nak HORMAT saja.... susah sgt ke... ish...emonya saye..hihi... tapi, itulah hakikatnye kebanyakkan menantu zaman sekarang....

Situasi 1

Si Menantu yang Takde Sivik... Perasaan Hormat terhadap Mentua adalah -0%

Si Suami bekerja sendiri... pada suatu hari si suami disuruh bapanya membuat kerja wiring dirumah bapanya... dalam masa yg sama si suami harus mengambil si isteri balik dari tempat kerja...saye tak tau adakah si suami terlewat ambik dia balik dari keje @ dia PMS @ dia kena marah dengan boss...
lepas ambik dia dari tempat keje..si suami balik kerumah bapanya untuk menyetelkan keja2 dia tadi...Si Isteri dgn kurang ajarnya masuk kerumah tanpa memberi salam & tanpa mencium tgn mentua terus duduk di sofa sambil memaling muka ke arah lain..tanpa menegur mentuanya & memuncungkan mulut 360 darjah... WHAT THE HELL U !!!!!!!!!!!!!! kot yer pon kauu letih...tolong jgn tunjuk depan mentua.... dah la mak mentua kau tgh sakit... kau menyakitkan lagi dia yang tgh sakit !!!! kalau kau xnak dtg umah mentua kau...suruh laki kau turunkan kau kat bus stand yang berdekatan...

Aku tak paham dengan menantu yg perangai mcm ni... bukan sekali dua dia buat mcm ni...EVERYTIME ok !!!! aku tak tau nak klasifikasikan dia dia dengan kategori apa... muka mmg muka xde rezeki...

Korang boleh bagi pendapat tak... kenapa si MENANTU HANTU ni le jadi camgitu????

Situasi 2

MENANTU yang mengambil kesempatan atas KONFLIK si suami...

Si suami telah terasa hati dengan Mak & Ayahnya atas satu perselisihan faham... actually perselisihan faham berpunca dari si anak itu sendiri.... Makanya, si suami hampir sebulan lebih tidak menjenguk maknya yang sedang sakit...Tidakkah si anak terfikir, perasaan MAK yang sedang sakit tidak dikunjungi anak lelakinya itu???? YA ALLAH !!! sedih tol dengan sikap si anak ini... Ibu yang melahirkannye sedang sakit... tak boleh kah dibuang sekejap rasa KECIL HATI itu demi MAK yang melahir, menjaga & mendidiknye... Kemanakah kewarasan si anak itu???
Apabila si suami tidak menjenguk maknya..si isteri juga tidak dtg menjenguk mentuanya....alasannye... ah seganlah !!! abg x pergi saye pon xnak pegi.... boleh ke camtu???? diorang x leh rasa apa si MAK tu rasa saat tu?? rindu akan anak lelaki, menantu & paling penting cucu2nya.... YA ALLAH... sekali lagi aku sedih... mengalir airmataku tika aku menaip ayat2 ini.... kenapa harus itu terjadi...kenapa korang x pikir sape itu MAK....  Korang pergi balik kerja satu hala dengan rumah MAK korang !!! MAK sedang RINDUKAN korang... aku mengharapkan MEREKA tersedar atas apa yang mereka lakukan terhadap seorang insan yang bergelar MAK...sesungguhnya SYURGA ITU DIBAWAH TAPAK KAKI IBU....:(

Saya juga nakkan pendapat korang untuk situasi 2 ni..please !!!!!

Dalam kes ni saye juga menyalahkan Suami kerana gagal mendidik Isteri2 mereka....

Saya tak tau kesimpulan apa yang harus saya simpulkan disini... kekadang saya terfikir... bila seseorang tu diberi rezeki yang melimpah ruah...terkadang mereka lupa diri...lupa asal usul... lupa dari mana hasil2 itu datang....


Saya tak PERFECT... saye pon xtau camner saye nanti bila dah berumahtaggga...adakah saye akan jadi seorang MENANTU yang  baik @ sebaliknya... tapi, insyaAllah...dari pengalaman... saya akan berusaha menjadi yang terbaik....

Ini adalah sesi muhasabah diri & mengkaji sifat manusia... takde kena mengena dengan sesiapa....

Wallahualam....



4 comments:

  1. insya-allah semoga menantu dan anak tue sedar dengan kesilapan dan kealpaan depa...what goes around came around..depa pun ada anak...so berhati2lah..ALLAH tue maha adil...setitik airmata ibu jatuh sebab kesilapan anak...durjanalah jawabnya....akak pun bukan manusia sempurna..tapi kita kena saling ingat mengingati....akak penah hadapi situasi cam nie....yeah i berlaku dalam keluarga akak jugak....syurga tetap terletak bawah kaki ibu bagi anak lelaki...sedarlah....sedey bila tengok mama akak sedey...tapi ALLAH maha adil....percayalah....

    ReplyDelete
  2. betul tu...wlu mcm mane pun dlm hal2 cmni suami main peranan pntg.antara mak n isteri.takble berat sbelah wlupun syurga dibawah tapak kaki ibu.then isteri jugak kena kompromi.dan suami jgn take for granted.susah nk xplain...shu kena kawin la nnti tau camne :)

    ReplyDelete
  3. saye harap saya akan jadik menantu yg disayangi 1 hari nanti. hehe

    ReplyDelete
  4. akak takut nak komen sebab takut berbalik pada diri sendiri...
    tp buat masa ni, akak masih lagi menantu kesayangan...
    apa yg buat mereka sayang:~ buatlah keluarga mentua cam keluarga kite sendiri... tak beza walau sedikit.
    dan mak akak pesan: layan mentua lebih dr mak sendiri sebab mak sendiri kenal & fhm kite tp mak mentua ni, kite baru nk biasakan diri ngan mereka. apa yg kite zahirkan tu lah yg mereka tafsirkan...

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers