Thursday, May 26, 2011

My Blended Orange Cake

Setelah hampir 2-3 xde bahan nak updates blog... finally....

Semalam, kite 1st time baking ok... takot gak kalau2 x jadi...sebab mak cakap nak wat kek ni xleh masuk walau sedikit pon air... tawakal jer... sebab senang bangat nak wat kek ni.... just blend semua bahan...:)

U ollls know what?? kek ai menjadi..suke giler ok... proud to be me...hihihi...

Cara2 nak buat kek ni senang jer....

bahan2 yang diperlukan...


Orange Sunkist 1 Biji
Minyak 1 Cawan (nak guna minyak masak pon boleh, tapi sy guna minyak jagung)
Gula 1 1/2 Cawan
Telur 3 Biji
Tepung Gandum 2 Cawan
Baking Powder 1 Sudu Kecil (diayak bersama tepung gandum)

1st.. potong buah orange, buang urat putih & biji, kemudian masukkan ke dalan blender.. blend bersama dengan minyak+gula & telur.


Tuang bahan yang diblend tadi ke dalam mangkuk & masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit yer puan2. Kacau sampai sebati.


Tuang adunan ke dalam loyang yang telah disapukan planta/marjerin.. supaya dia x melekat nanti..


bakar pada suhu 170C selama 40minit hingga 1 jam.




Dan Hasilnyaaaaa.....


Masa tengah masak dalam oven, dia punya aroma semerbak 1 rumah bau... hihihi..

Tukang taste makan cam biasa lah... mr. zainol... dia cakap x sedap.. tapi, habis satu piring...:p

Abah memang camtu... saja tau....:p


Korang try la buat... mudah & sedap.. modal pon x banyak...hehehe...

Selamat mencuba...:)


Note : Thanks for Lady Of Leisure & Simply Mama for the recipe...:)




12 comments:

  1. shu!!! nampak sedapp sgt2!!!! senang giler!!!! ahahhaha thanks for the recipe!!!

    ReplyDelete
  2. waaaa...nmpk sedap dan mudah...tp, nk kena cari blender n mixer niii...

    tepung gandum cap sauh pun takde... :(

    ReplyDelete
  3. wah...persediaan sebelum bergelar suri la ni...

    ReplyDelete
  4. hebatnya nyer kamu!!!
    kite nak buat jugak la... tercabar ni... :)

    ReplyDelete
  5. kalau buat kek oren ni mmg satu taman leh bau...sedapppp je....nnti akak cuba lak...sbb biasa guna parutan kulit limau kan.yg ni 1st time blend buah limau tu skali...teruja nk cuba..

    ReplyDelete
  6. acu...bonda dah teruja sangat2 nie nak try...walaupun umah bonda xda oven...bonda nak buat jugak....xleh bakaq .... kita kukus..allalalalalalalala...modified skit kan...

    ReplyDelete
  7. senangnya...so simple la bahan2nya..leh cuba ni

    ReplyDelete
  8. waaa... nanti leh try wat nie! nampak cake shu sangatt cantik.. sbb org yg membuat tu pun cantekk kan.. hehee.. seyes.. memang nampak sedang elok jer masak kek tuu...

    ReplyDelete
  9. smlm pi umah kak eryn..pastu bonda pepel tunjuk oren leh wat kek macam shu..terus teringat shu buat kek oren..senang jekk

    ReplyDelete
  10. hehe, senang kan? lps ni ble wat kek bday utk org tsayang,proud f urself:)

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers