Friday, April 1, 2011

Say NO to APRIL FOOL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tahukan anda bahawa April Fool's Day atau lebih dikenali dengan April Mop dikalangan orang Barat berasal dari sejarah serangan tentera-tentera Kristian terhadap kerajaan Islam di Sepanyol yang penuh dengan tipu muslihat ?

Ketika itu .. daerah Granada, Sepanyol merupakan daerah terakhir .. yang runtuh diserang tentera-tentera Kristian. Penduduk-penduduk Islam yang ketakutan terpaksa menyelamatkan diri dengan berlindung di dalam rumah dan tempat persembunyian.

Untuk membolehkan penduduk-penduduk Islam keluar dari tempat perlindungan. Tentera-tentera Kristian telah membuat satu muslihat dengan memberitahu kepada penduduk-penduduk Islam bahawa mereka boleh berlayar keluar dari Sepanyol dengan selamat bersama barang-barang keperluan dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh dipelabuhan.

Penduduk-penduduk Islam yang risau dengan tawaran tersebut, telah pergi keperlabuhan untuk melihat kapal-kapal yang dimaksudkan bagi memastikan bahawa apa yang dikhabarkan oleh tentera-tentera Kristian .. bukannya satu penipuan.

Setelah berpuas hati, penduduk-penduduk Islam mula membuat persiapan untuk bertolak. Pada keesokan harinya (1 April), ketika penduduk-penduduk Islam menuju ke perlabuhan. Tentera-tentera Kristian .. menyerang penduduk-penduduk Islam dan membunuh mereka kesemuanya. Peristiwa berdarah yang menyedihkan itu kemudiannya diraikan oleh tentera-tentera Kristian sebagai tanda kemenangan.

Keraian ini akhirnya disambut setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.

Sumber Rujukan: anastasyea.com

Note : saye penah terkena ngan kawan saye pasal APRIL FOOL ni... nak baca CLICK SINI...So, lepas ni kita PIKIR2KAN la yer.... no more APRIL FOOL !!!


Sekian....:)



8 comments:

  1. yeah.. saya sokong.. say no to aprill pool

    ReplyDelete
  2. Wahh! I baru tahu kisah disebalik april fool ni! Thanks for sharing babe :))

    ReplyDelete
  3. i said no and tidakkkkk to april fool ;) - Along

    ReplyDelete
  4. BIG "NO" to april fool...

    br tau kisah sebenarnye....

    ReplyDelete
  5. april..bulan tambahnya umur akak :)

    ReplyDelete
  6. 2-3 hari lps akak x leh masuk blog Shu...np???

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers