Monday, October 17, 2011

Jom Menyicah Garam Belacan Yang HOT HOT & SPICY !!!!

Salam semua...

Pagi isnin yang TAK BEST... sebab ade lagi orang kat dunia ni lebih pentingkan KERJA dari MAK yang kandungkan kita 9 bulan 10 hari.. !! malas nak pjg2 cita nanti spoil mood 1 hari ni...

Weekend baru ni..abah bawak balik buah pelam sebakul besar... ambik kat pokok sebelah masjid.. dari terbiar jer atas pokok tu..abah kaitkan & bedak2 sorang skit...

Dalam kepala dok pikir nak menyicah..sekali abah sound... "Adah !! pi beli kuah rojak.. jom menyicah buah pelam".. laa..abah ni cam tau2 ja ape yang anak dia dok pikir.. hihi..

"Abah... daripada kita beli meh kita wat sendiri la kuah rojak ni..." terus sms kak Anida Othman.. tanya camner nak wat garam belacan... saya tak pandai & tak penah buat..ape kata cuba kan...:)

So, ni la garam belacan saya....:)

EXTRA PEDAS...sebab saya tambah cili api... tapi, sebenarnya saya ni tak tahan pedas.. so tambah gula & kicap manis skit kasi potong itu pedas...:)

....nyicah ngan buah pelam & rapuh krupp..krupp...:D

Cara2nya senang bangat deh....

Bahan2 ~

Cili kering - rendem ngan air panas
Belacan
Kicap manis
Otak Udang
Gula
Cili Api (kalau nak entra pedas)

Blend kesemua bahan diatas... sukatan adalah ikot suka... pastu rasa la apa yg kurang sila tambah...senang jer...:)

ohhh..tidak dilupakan...kacang yang dikisar kasaq2 tuk ditaburkan diatas garam belacan tu...menambahkan lg kesedapan..:)


terus kecoq ayaq lioq !!!! hihihi...

Thanks kak Nida..ajaq saya buat garam belacan...:)



En. Raksasa VS En. Otomen... Sudah Baca Harap Komen !!! :D

8 comments:

  1. shu sila rasa bersalah telah mengkecurkan tekak kak mimy..tak kira nak resepi versi anida..plsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss

    ReplyDelete
  2. shu takmo share ke camne resepinya?

    kebetulan sama plak entry kita ni..heheee

    ReplyDelete
  3. nasib baik xbrapa nak teringin....acu leh bernapas dengan lega,..:P

    ReplyDelete
  4. kak mimy ~ shu sudah kasi itu resepi mudah...:)

    ReplyDelete
  5. amboi sodap ni...kalau org ngandung lg la kan takble tahan :)

    ReplyDelete
  6. ratusiput ~ ahaha..kan..tu org atas tu ibu ngadung la.. x tahan dah tu..:)

    ReplyDelete
  7. MANA BLEH TAHAN MCM NI..ADUII..KECUR AIR LIUQ CHEQ..

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers