Friday, August 5, 2011

18 JAM SEBELUM USTAZ ASRI PERGI TAK KEMBALI...

Ikuti kisah luahan hati seorang sahabat kepada Allayarham Asri bin Ibrahim ini... Semuanya bermula dari satu panggilan, tengahari 12 Ogos 2009….

ASRI: Assalammualaikum! Man, anta kat mane?
AKU: Kat syurga… hehehe (gurau. Sebenarnya baru bangun tidur) ...
ASRI: Cit! ana pun nak jadi cam anta lah! Hahaha… (melayan gurauan)
AKU: Maqam ana lain, hehehe. Anta, ALLAH jemput direct; lagi hebat! (masih lagi mood gurauan @ isyarat?!)
ASRI: Dah! Dah! Jadi tak jumpe?
AKU: Jadi. Kenape?
ASRI: Jumpe lewat sikitlah. Ana nak meeting dengan rabbani. Pas tu jumpa Pyan jap kot.tapi tak tahu lagilah…
AKU: Cam ni lah! Anta setel semua, anta call. O.k?
ASRI: O.k! Insya’ALLAH....

Seperti yang dirancang kami pun bertemu di area Taman Dr. Ismail. Kami bercerita segala kisah yang mungkin termasuklah perihal Rabbani, tugas dakwah dan agenda projek baru bersama.

AKU: Insya’ALLAH, takde aral melintang album zikir baru anta dengan Hijjaz kuar Ramadhan ni..
ASRI: Album mane ni?
AKU: Kan kita ade dua album yang belum release lagi. Satu, yang amalan orang-orang melayu. Satu lagi yang Ratib Hadad tu.
ASRI: Abis anta kuar mane dulu?
AKU: kuar yang ada amalan tok janggut, mat kilau, tokku paloh tu. O.k tak?
ASRI: mmm…bagus gak tu. Jarang ada konsep album macam tu. Paling kurang ada gak yang amalkan. Ana pun dapat saham kat sana nanti.
AKU: Anta tahu title album ni..

ASRI geleng kepala. Kemudian didongak-dongak kecil kepalanya dengan matanya yang turut bergerak-gerak sebagai isyarat mahu tahu.

AKU: Amalan Perisai Ghaib!
ASRI: Fuhyooo!!! Masya’ALLAH! Masalahnya ana sendiripun tak ghaib lagi.
AKU: mana tau….tah-tah anta ni dah jadi wali …..
ASRI: Amin!!!!

Kami gelak besar selepas tu. Semua yang ada di restoran itu memandang.

ASRI: Man, anta nak tengok ana ghaib tak?
AKU: Cubalah…….hehehe...
ASRI: Tapi kalau ana tak datang balik, anta cari ana tau. Jangan nangis lak….

Kemudian, ASRI bangun dari tempat duduk dan berlalu dari situ…

AKU: Hah!? Nak pi mana pulak tu???
ASRI: Tandas lah! Ni ghaiblah ni. Ghaib dari mata anta…(tersengih)

AKU tergelak. Tersengih. Pandai ASRI kenakan AKU. Beberapa minit kemudian, ASRI kembali. Kami pun bercerita layaknya seorang sahabat dengan sahabat – persis abang dan adik; tentang buku ASRI yang terbaru... AKU ceritakan susunan buku yang hampir siap itu.

ASRI: Okey tu…tapi ana letak tajuk buku kali ni boleh?
AKU: cantikkkk! Apa dia?
ASRI: Maaf, Kalau Aku Tak Sempurna…. Ok tak?
AKU: Wah! Ini sudah lawan ayat namanyer….hehehe..

Tawa kami berderai lagi….. Kami terus berceritera lagi, tentang jodoh AKU pun ada; sempat juga sekali dua AKU terkena sedas dua nasihatnya. Kata-katanya kali ini begitu mengesan sangat di hati AKU.

ASRI: Man…apa pun, ana setuju jer dengan anta. Ana nak balik awal lah ari ni. Rasa letih. Penat. Esok 9 pagi nak gi RTM , ada program…
AKU: Okeylah! Anta baliklah terus. Rehat.

Kami pun bersalaman. Kuat genggamannya. Ditepuknya bahuku beberapa kali. Kami berpecah arah. Tak jauh kaki AKU melangkah, ASRI memanggil...

ASRI: man, anta tahu tak? Dah lebih 15 tahun kita berkawan kan? Tapi takde satu pun gambar ana dengan anta. Meh! Sini kita tangkap gambar jap…
AKU: hahaha…merepeklah! Tak penting tu. Lain kali ajer lah. Malu lah nak bergambar dengan orang yang wajah ahli syurga ni...

ASRI ketawa melihat keletah malu-malu kucing AKU. Dan aku pun terus meninggalkannya tanpa menunaikan permintaan itu. Yups! Permintaan terakhirnya… kami berpisah untuk berpisah selamanya! Ya ALLAH…aku rindu. Aku semakin rindu. Rindu sangat. “33 jam yang lalu, dia masih tak lokek dengan senyuman, dia mampu bercanda tawa di sebuah pertemuan hati ke hati. Tapi hari ini tadi, dia kaku – diam seribu bahasa – namanya ku panggil tak bersahut lagi. Tangan yang semalam bersalaman, menjadi tangan yang memandikannya; mengkafaninya. Ya ALLAH benar kah semua ini? Mimpikanlah ini semua!!!!!”

Sumber : Blog Teh Secawan


Al-Fatihah.....







En. Raksasa VS En. Otomen... Sudah Baca Harap Komen !!! :D

8 comments:

  1. speechless akak...tapi sesungguh orang2 yang nak meninggal nie slalu cam dapat merasai detik2 terakhir depa kan...teringat dekat arwah kakak akak..huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  2. PERGInyaa mengadap ilahi mudah diatur oleh ALLAH....sangat mudah..
    xsusah sesiapa....dan tanpa perlu menahan sakit lama-lama......

    OWH ustad ASRI dalm kenangan

    ALFATIHAH

    ReplyDelete
  3. speechless dan sedey gile baca..Al-Fatihah

    ReplyDelete
  4. Alfatihah ...rinfu dgn kemerduan suara dia alun kan ayat selawat...dia meninggal pun mudah dan senang di bulan ramadhan

    ReplyDelete
  5. *speechless*

    al-fatihah buat arwah..

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers