Tuesday, August 9, 2011

DAPUR SHU SHINJU ~ Puding Trifle Saya Yang VOGUE DA VASSSS..:D

Hari ni entry resepi sesaja....:)

yang ni Puding TRIFLE yang pertama kali saya buat...

28133_1457337680277_1438415396_31213598_4911728_n

Yang ni plak 2nd time buat masa birthday mak..

34938_1539470453545_1438415396_31427770_6260082_n

Macam mana plak rupa trifle saya untuk kali ke-3 ni???

Mari kita mulakan....

BAHAN-BAHAN YANG DIPERLUKAN:

P1010279

-Tepung Custard
-Susu Cair
-Kek Gulung (1jer dah cukup..saja je saya nak campur2...)
-Buah2an dalam tin (terpulang nak letak buah ape.. saya ambik buah peach,rambutan & nenas).
-Kristal Jelly
-Gula & Air

LANGKAH PERTAMA

Potong kek gulung lebih kurang dalam 1 inci & susunkan kedalam dulang camgini...

P1010281
jangan bagi ade space langsung yer...tutup semua lubang2 ngan kek tadi..

ambik sirap dari buah dalam tin....dan basahkan kek gulung tadi..

P1010284

settle bab ni.. ketepikan dulu...

LANGKAH KEDUA

Masukkan 3 sudu besar tepung custard ke dalam mangkuk, 1 tin susu cair

P1010286

& 1 tin air (saya sukat air guna tin susu cair tadi..)

P1010287

kacau adunan sehingga dia tak berketol-ketol... penting tu.. kalau tak nanti tak jadi...

P1010288

bila dah tak berketol, masukkan dalam periuk dan masak custard tadi dengan api yang sederhana... kacau selalu ok..jangan tinggal...

P1010290

kemudian, masukkan 1 senduk gula... kalau korang suka manis lagi..leh tambah lagi gula... for me 1 senduk tu just nice...:)

P1010293

kacau lagi sampai adunan custard pekat.. bila dah pekat..tutup api & terus masukkan adunan ke dalam dulang kek gulung tadi...

P1010294
jangan lambat masuk..sebab custard ni nanti dia cepat keras...

lepas tu.. susun buah2an tadi atas adunan..ikot kreativiti korang la yer...

P1010295
saya kalau bab deco2 ni mmg fail... hihihi...

LANGKAH KETIGA

Masak Kristal Jelly dengan 400ml air sehingga larut & tuangkan bancuhan kristal Jelly tadi ke atas adunan kek kita...

P1010306

Biarkan seketika puding trifle ni. Bila dah sejuk terus masukkan ke dalam peti ais... dalam sejam 2 dah boleh makan dah....:)

P1010314
Puding Trile saya...

P1010390
sedia untuk di ngap.....yummyyyyy....

P1010312

Selamat Mencuba.... :)





En. Raksasa VS En. Otomen... Sudah Baca Harap Komen !!! :D

9 comments:

  1. sedapnye...nk try wat gak laa....esk nk g cari tepung kastard..tak tau ada ke tak kt kedai...

    ReplyDelete
  2. MIYOKO ~ tin, tepung custard mesti ade titin... rasa custard ni terkenal 1 dunia..:)

    ReplyDelete
  3. akak pun dah pernah cuba gak..tapi sekali je..2 kali 3 kali ntah bila hehe

    ReplyDelete
  4. dah mencuba.. yeyyyy... dan nak cuba lagi sebab masih terkenang di tekak..

    ReplyDelete
  5. puasa-puasa ni rugi pulak kalau tak cuba psl mr kudud suka puding ni...hehe.thanks for sharing!!

    ReplyDelete
  6. haha tenks kerana berkongsi aduss sedap ni buat malam raya la...cewahhh

    ReplyDelete
  7. wah nak kena cuba jugak nie..semua orang dah buat..akak jerk xbuat2 lagi pun...

    ReplyDelete

Comment seikhlas-ikhlasnye k.. xmo plastic2... InsyaAllah... Anda akan diberkati...:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥♥♥ Tinggalkan Nama & Link Anda Disini Yer ♥♥♥

♥♥♥ Usia Blog Ni... ♥♥♥

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers